::: AgilidA :::

team up with your dog

Rumsrenhet är ett fulltidsjobb!

2 kommentarer

Något av det jobbigaste med att vara valpägare är helt klart rumsrenhetsträningen. Man är aldrig ledig från detta utan måste alltid vara förbered på att springa ut med valpen.

Jag har haft Yoga i 2 veckor idag och det har gått riktigt bra med rumsrenheten. Första veckan kissade hon inomhus fyra gånger, det var alltid efter lek och när jag borde förutsett att en olycka skulle hända om jag inte tog ut henne. Så det var helt enkelt mitt eget fel. Nu andra veckan har jag lärt känna hennes signaler och toalettrutiner så det har varit lättare. Hon har kissat inne en gång och det var hos pappa (som inte lärt känna hennes signaler på samma sätt såklart) och så har hon bajsat inne i min källare. Jag hade nyss varit ute med henne och då hade hon både bajsat och kissat men hon var uppenbarligen inte klar med sina behov.

Jag tycker det är ett riktigt fint facit på våra första veckor tillsammans. Men det har inte kommit gratis! Jag är som en hök och vakar över henne dygnet runt. Jag har försökt ha rutiner som jag följer, enormt tålamod (inte min starka sida) och självklart massor av beröm varje gång hon gör ute.

Här kommer lite tips för en lyckad rumsrenhetsträning:

  • Valpen behöver göra sina behov efter lek, vila och mat så gör det till rutin att ta ut hunden efter dessa.
    • Håll ytterkläder och skor redo att få på i farten.
  • Håll isär promenad och toalettbesök.
    • Förvänta dig inte att valpen ska göra ifrån sig på promenaderna den första tiden – det är så mycket annat att upptäcka där och kanske lite otryggt.
    • Bättre med en fast ”toalettplats” nära hemmet i en lugn, störningsfri miljö där valpen känner sig trygg. Ha tålamod här och låt den få ha lite tråkigt så är chansen större att valpen gör sina behov.
  • Skäll aldrig när den misslyckas inne!
    • Detta skapar en otrygg och stressad valp. Det är ditt ansvar att ta ut valpen så att den får som vana att alltid göra sina behov utomhus.
  • Håll ett vakande öga på valpen inomhus, ha alltid valpen under uppsyn när den inte sover, sitter i en bur/valphage etc. De flesta hundar är renliga och vill inte göra ifrån sig där de vilar/äter och kommer därför att söka sig bort för att kissa och bajsa.
    • Om hunden går in i ett eget rum eller drar sig bort kan det vara en signal på att den behöver ut och kissa.
    • Om hunden piper när den är nödig – uppmuntra detta. Det är jättebra att den säger till när den vill ut.
  • Om natten:
    • Ge ej mat senare än kl 20 och ta bort vattenskålen en timme innan läggdags.
    • Ha hunden sovandes i en valphage eller bur där den är stilla och inte kan gå iväg och kissa. Detta minskar risken för att hunden blir nödig mitt i natten. Om den skulle bli nödig kommer den förmodligen pipa och väcka dig så att du kan gå ut med den. Hellre det än att den vaknar och går iväg och kissar någonstans inomhus då det lätt blir en vana som är svår att bryta.

När det kommer till nätterna är Yoga fantastisk. Hon sover gladeligen 7-8 timmar i sträck i sin bur bredvid sängen. Endast två gånger (tredje och fjärde natten) har jag behövt rasta henne på natten men annars så sover hon tills det är dags att gå upp. Jag som är väldigt beroende av min sömn är djupt tacksam för detta.  Det jag alltid ser till är att ha kläder och skor redo att bara slänga på sig snabbt och kunna ta ut henne direkt på morgonen. Jag öppnar buren och bär henne direkt ut så att inga olyckor skulle hända inomhus.

Jag tycker Yoga håller sig jättebra och jag hoppas att hon är rumsren om någon månad. 🙂

Ida & Yoga

 

2 thoughts on “Rumsrenhet är ett fulltidsjobb!

  1. Åh är det så enkelt….Jag tog bort alla mattor & skyddade golven med tidningar för jag hade för mig att man inte får förvara valpen i bur ens på natten 😳
    Och sen trodde jag hundar alltid ska ha tillgång till rent, fräsch vatten…
    /Anette

  2. Du har säkert rätt i att lagen inte vill att man ska ha hund i bur, i så fall ska man nog söka tillstånd. Lagen är bra så att vi inte får det som i USA/Kanada där de försvarar hundarna i bur hela dagarna medan de är på jobb. 😦 Men jag ser lite mellan fingrarna nu i valpperioden då det är en begränsad tid. Planen är nu att ha henne i buren med öppen dörr och sedan kompostgaller runt. 🙂 Angående vatten så ser jag alltid till att Yoga kan dricka hela dygnet så att hon inte blir törstig på natten.

Kommentera

