::: AgilidA :::

team up with your dog

Denna ljuva valptid…

Lämna en kommentar

Jag hade kurs igår och en av deltagarna berättade att hon hade blivit så glad av förgående blogginlägg. Hon menade att vi i sociala medier och bloggar gärna bara visar upp det glammiga och inte det som inte är fullt så imponerande. Hon tyckte att det var skönt att jag vågade skriva om att det faktiskt var jobbigt med valp också.

Det glädjer mig att höra. Jag tycker det är viktigt att jag som hundinstruktör visar att hundlivet inte alltid är enkelt och givande. Dels för att man ska tänka sig för innan man skaffar hund – och innan man väljer ras – och dels för att när man väl har hund inte ska deppa ihop fullständigt när det är jobbigt. För andra har det likadant och det innebär inte att man är en dålig hundägare.

För ett liv med hund är jobbigt. Hundlivet innebär uppoffring och det innebär att vara bunden. Jag har själv fått säga tack och hej till min forna livsstil där jag festade, hittade på diverse aktiviteter eller tog en liten resa på helgerna. Jag har fått säga hejdå till min hudterapeut då de pengarna numera går till hundförsäkring, hundmat, hundleksaker och hundgodis. Jag har även fått sluta med dansen och boxningen då tiden inte räcker till.

Och att ha valp är ännu värre än att ha vuxen hund. Det är krävande och det är tålamodsprövande. Sovmorgnar är ett minne blott och det är att bita ihop när man väntar på att Yoga ska bli färdig att bajsa och regnet står som spö i backen. När man får slänga sina favoritskor för att man glömde ställa undan dem efter morgonkissrundan så är det lätt att hålla inne skrattet.

Så JA det är jobbigt att vara valpägare. Åtminstone med en valp som Yoga. Men jag ÄLSKAR det. Jag älskar att se hur hon utvecklas från dag till dag, hur hon lär sig anpassa sig till denna värld och hur otroligt smart hon är. Jag älskar hur hennes oerhörda livsglädje smittar av sig och hur många leenden och skratt hon bjuder på. Hon är en helt fantastisk valp. Hon är värd varenda regndroppe, förlorad sömn, sönderbiten sko, förlorad ansiktsbehandling och utebliven resa. Hon är mitt lilla mirakel och även om det är sjukt jobbigt så är jag överlycklig över att hon är min.

Världens bästa Yoga ❤

 

 

Kommentera

