::: AgilidA :::

team up with your dog

På/Av

Lämna en kommentar

Yoga är nu snart 15 veckor gammal. Hon blir mer och mer bestämd, stark och envis för varje dag som går känns det som. Jag har verkligen fått något att jobba med, hon är inte som någon av våra andra shelties. Hon är mer självständig och totalt obrydd om tillsägelser. Utan regler och krav hade hon blivit en riktig liten gangster. Hon är framåt, nyfiken och energisk. En liten busunge.

Jag är så glad att hon är min. Ibland är jag trött och irriterad på henne men aldrig har jag ångrat att detta yrväder fick huvudrollen i mitt liv. Hon har nämligen stjärnglans och charmar allt och alla, vart vi än går.

Ni vet ju vad våra stora utmaningar är, avkoppling och skällandet. Jag tänkte fokusera lite på hur det går med avkopplingen. Det går nämligen åt rätt håll, om än med små steg.

Jag försöker tänka balans mellan passivitet och vila i allt vi företar oss. Ett aktivt träningspass ska föregås av en passivitetsövning. Hon ska veta att hon måste vara lugn om vi ska ut och gå, köra ett träningspass eller om hon ska få hälsa på någon hund eller människa.

Jag kör för tillfället mycket självkontroll i hälsningssituationer. Vi har haft problem med att Yoga hoppar och skäller när hon vill fram och hälsa på någon. Nu försöker jag lära henne att hon måste sitta lugn och stilla innan hon får lov att hälsa på kommandot ”Varsågod och hälsa”. Det börjar bli lite bättre nu.

Vi tränar mycket baserat på ”It’s yer choice”, med andra ord att hon har ett val i alla situationer. Antingen hoppar hon och studsar och får miste om träningstillfället eller så sitter hon lugnt tills jag ställt fram alla saker. Antingen skäller hon och drar och får inte hälsa, eller så är hon lugn och får hälsa. Antingen försöker hon sno belöningen och går miste om den eller så kontrollerar hon sig och får möjlighet att få en belöning.

Mitt mål är alltid att få en hund som väljer att samarbeta med mig, snarare än en som gör det för att den inte har något annat val. Det tror jag stärker vår relation och skapar en tillit oss emellan.

Ida & Yoga

Kommentera

